در سالهاي اخير آمار فوت ناشي از تصادفات جادهاي در استان چهارمحال و بختياري خيرهکننده بوده است که ضريب امنيتي را در جادهها پايين آورده است.
به گزارش
سلام لردگان؛ به نقل از
خبرگزاري فارس، چهارمحال و بختياري يکي از استانهاي کوهستاني کشور محسوب ميشود که اين موضوع جدا از جاذبههاي گردشگري زيبا و چشمهسارهاي فراواني سبب ميشود هزينه راهسازي در اين استان به شدت بالا برود.
شايد بتوان ادعا کرد که هزينه جادهسازي در استان چهارمحال و بختياري چندين برابر استانهاي کويري مانند اصفهان، يزد، کرمان و ... است، اما اين دليلي بر بروز تصادفات نيست.
شايد کمتر کسي در چهارمحال و بختياري و استانهاي همجوار باشد که اسم محور ارتباطي بروجن ـ لردگان (يکي از پرترددترين محورهاي مواصلاتي کشور در تمام فصول) را نشنيده باشد. بخش زيادي از اين محور ارتباطي هنوز هم دوطرفه است که با توجه به تردد زياد ماشينهاي سنگين احتمال وقوع تصادفات را بالا ميبرد، اما در چند سال اخير اقدامات خوبي در راستاي دوبانده کردن اين محور انجام گرفته که در حال حاضر قسمتهايي از اين محور پرتردد دو بانده و عمليات اجرايي آن همچنان ادامه دارد.
اما آمار تصادفات محدود به محور بروجن ـ لردگان يا بهتر است بگوييم شهرکرد ـ بروجن ـ لردگان نيست و در محورهاي مواصلاتي ديگر اين استان هم متأسفانه آمار تصادفات جادهاي بسيار بالا است.
شايد به جرأت بتوان ادعا کرد که تصادفات جادهاي يکي از مهمترين دلايل فوت در استان چهارمحال و بختياري در چند سال اخير بوده که اين زنگ خطري براي مردم، رانندگان، مسئولان و به خصوص گشتهاي پليسراه، پليس راهور و نيروي انتظامي است.
* 3 کشته و 2 زخمي آمار آخرين تصادف در محورهاي چهارمحال و بختياري
آخرين تصادف در استان چهارمحال و بختياري عصر روز گذشته بود که اينبار اين تصادف در محور شهرکرد ـ فرخشهر به وقوع پيوست که متأسفانه 3 نفر از دانشجويان دانشگاه فرهنگيان کشته و دو نفر از آنها هم مجروح و راهي بيمارستان شدند.
به مناسبت اين حادثه به شدت متأثر شديم و با يکي از مجروحان اين حادثه گفتوگويي انجام دادم.
رضا، رسول، اسماعيل بهنام و ظفر 5 دانشجوي دانشگاه فرهنگيان در دانشگاه فرخشهر در نزديکي شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري بودند که پس از آزمون ترم تابستانه عصر روز گذشته قصد رفتن به شهرستان لردگان را داشتند.
بهنام صيدالي يکي از مجروحان اين حادثه در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: ما با ماشين رضا از دانشگاه به سمت پمپ بنزين شهرکرد حرکت کرديم که بين راه نزديک به «سيلو» سرعت ماشين کمي بالا بود و رضا به ماشين پرايد جلويي نزديک شد و ما هم به رضا تذکر داديم که وي دستپاچه شد و فرمان را زياد برگرداند که باد شديدي هم در همان لحظه در حال وزيدن بود ماشين به گاردريل کنار جاده برخورد کرد و رضا و رسول در دم فوت کردند و اسماعيل هم به دليل خونريزي مغزي ساعت 18 روز گذشته جان باخت.
وي ادامه داد: در حال حاضر حال من و ظفر روبه بهبود است و به احتمال زياد امروز از بيمارستان مرخص ميشويم.
با توجه به اينکه در مواقع اينچنيني شايد اين احساس در بين مردم ايجاد شود که بگويند مسئولان برخي واقعيتها را به دلايل برخي مصالح اعلام نميکنند در اين گزارش سعي کردهايم فقط از زبان مردم دلايل تصادفات بيشمار و راههاي جلوگيري از اين مسائل را جويا شويم.
* ضريب امنيتي برخي جادهها پايين است
رضا حسني از شهروندان ساکن در استان چهارمحال و بختياري اعتقاد دارد برخي از محورهاي ارتباطي اين استان ضريب امنيتي پاييني دارند که در بروز حوادث تأثيرگذار است.
وي ادامه داد: اين امر به خصوص در مواقع ترافيکي بودن محورهاي ارتباطي بيشتر نقش منفي خود را نمايان ميکند.
* حضور پررنگتر نيروي انتظامي، پليسراه و پليسراهور در جادهها ضروري است
محمد شريفي از رانندگان ماشين سنگين در استان چهارمحال و بختياري نيز بر اين باور است که با توجه به پرتردد بودن برخي از محورهاي اين استان حضور پررنگتر مأموران مراقبتي و کنترلکننده ضروري است.
وي ادامه داد: نصب بيشتر تابلوهاي علائم هشداردهنده و راهنماي سرعت نيز در اين زمينه ميتواند تأثيرگذار باشد.
* گشتهاي راهداري افزايش پيدا کنند
ميلاد رئيسي دهکردي راننده ماشين سنگين از چهارمحال و بختياري و استانهاي جنوبي کشور نيز اظهار داشت: با توجه به اينکه بسياري از تصادفات ناشي از سرعت بالا و عدم رعايت نکات ايمني از سوي رانندگان است بهتر است که گشتهاي راهداري در اين زمين افزايش پيدا کنند.
وي ادامه داد: با افزايش گشتاي راهداري رانندگان احتياط بيشتري به خرج ميدهند که در نهايت اين امر کاهش تصادفات جادهاي در اين استان را به همراه دارد.
به گزارش فارس؛ با توجه به اينکه ما در استان چهارمحال و بختياري شاهد اعلام حوادث جادهاي هستيم نياز است مسئولان و به خصوص نيروي انتظامي، پليس راه و راهور و راه و شهرسازي اقدامات لازم را در راستاي افزايش نظارتها، گشتهاي راهداري و کنترل نامحسوس و ... انجام دهند تا زمينه کنترل بيشتر در محورهاي پرتردد صورت گيرد، اما اين را نبايد فراموش کنيم که اينها شايد به صورت موقت راهگشا باشند، اما بايد عمليات چهاربانده کردن محورهاي مواصلاتي اين استان با سرعت بيشتري پيش برود.
هرچند اين امر نيازمند اعتبارات زيادي است که بايد در اين راه مسئولان در راستاي جذب بيشتر اعتبارات بتوانند مشکلات موجود در اين راستان را به خوبي براي مسئولان کشوري گوشزد کنند و اعتبارات بيشتري را جذب کنند.
انتهاي پيام/